2008-09-25

Dissektion av svenskt drama

Läser att Tv4 nya dramaserie Oskyldigt dömd drog igång igår. Det hela är tydligen ett försök att rida på den enormt populära krimvågen där alla utom just poliser utreder brott. I denna historia är det något så ovanligt som en cynisk och halvalkoholiserad kvinnokarl med professur som är huvudperson. House korsat med CSI således. Kanske kan vara något, tänker jag stillsamt. När plötsligt bilden nedan slår mot mina synnerver likt en spottloska.

Micke P med den patenterade Persbrandtska kåtblicken stirrar på mig. "-Vaffan, äru oskyldigt dömd eller? Va? Din djävla fitta!", hör man nästan honom brumma.

Måste varit svårt att få Persbrandts karaktär så trovärdig som han framstår på bilden. Jag menar han ska ju ändå spela en professor. Tuffingen Persbrandt som professor? Det är inte möjligt, säger du. Jodå, för producenterna kom allt på en fiffig lösning. De gav Micke P ett par glasögon! För det vet ju alla att professorer har glasögon. Fast sen var det ju det där med rebellisk och cynisk, tänker du nu. Inte så rebelliskt att ha brillor. Nej det är ju sant. Fast då visade producenterna sin genialitet igen. För Micke P fick nämligen en punkig Ramones t-shirt också!

Case closed, som de säkert säger i Oskyldigt dömd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag HATAR krimserier, speciellt brittiska! Var man än tittar så är det dålig tandvård och lik. Någon jag hatar nästan lika mycket är Mikael Persbrandt! Inte för att han är Persbrandt, utan för att han är med i ALLT, precis ALLT. Som du säger, killen kan se ut som ett skämt men; "Det är ju Persbrandt för fan!" Kolla på Katakeino (eller va fan den nu heter) som ett strålande ex.

Anonym sa...

"House korsat med CSI således"
Snarare allt svenskt skit som producerats det senaste årtiondet korsat med Leif GW Persson... Ergo, ännu mera skit.